کنفرانس علمی "نقش شرکت‌کنندگان جنگ جهانی دوم در روند احیای اسلام در روسیه"

به مناسبت نهم می سالروز پیروزی ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم، کنفرانس علمی نقش شرکت‌کنندگان جنگ جهانی دوم در روند احیای اسلام در روسیه در محل اداره دینی جمهوری تاتارستان برگزار شد. هشتم ماه مه 2024 کنفرانسی با موضوع نقش شرکت کنندگان و جانبازان جنگ بزرگ میهنی و فرآیندهای اسلامی‌سازی مجدد (نیمه دوم قرن بیستم) در کازان برگزار شد.

این کنفرانس همزمان با هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) برپا شد و نمایندگان مفتی جمهوری تاتارستان، آکادمی علوم جمهوری تاتارستان، کنگره جهانی تاتارها و همچنین سازمان‌های آموزشی عمومی در بخش عمومی این کنفرانس سخنرانی داشتند. سخنرانان در مورد میهن پرستی، ویژگی‌های کنشگری اسلامی در دوره شوروی و پس از شوروی و همچنین اهمیت شکل‌گیری هویت مدنی برای مسلمانان روسیه بحث کردند.

معاون مفتی رفیق محمدشین به نمایندگی از مفتی تاتارستان کامل سمیعولین در این کنفرانس شرکت کرد. وی تاکید داشت که اکنون در روسیه درباره ضرورت احیای ارزش‌های سنتی، تقویت نهاد خانواده و خودآگاهی تاریخی صحبت می‌شود. وی گفت: از نقطه نظر توسعه آموزش میهن‌پرستی، این امر مهم است. موضوع میهن‌پرستی همیشه برای ما مهم بوده اما امروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا با ارزش‌هایی که روسیه به‌عنوان ایدئولوژی دولتی ترویج می‌کند، پیوند دارد. وی افزود: انگیزه جوانان مسلمان مدرن در حال تغییر است و هویت ملی ارزش فزاینده‌ای پیدا می‌کند. امروز ما شاهد افزایش علاقه جوانان مسلمان به تاریخ و ریشه‌های خود هستیم. از این رو توجه زیادی به شکل‌گیری ارزش‌های میهنی داریم. محمدشین ادامه داد: ما اخیرا دوره‌هایی را در زمینه شکل‌گیری هویت مدنی برای مسلمانان روسیه در مدارس و موسسات آموزش عالی معرفی کرده‌ایم و تلاش داریم که جوانان مسلمان پیشرو باقی بمانند تا بتوانند با موفقیت در جامعه مدرن ادغام شوند. این شامل ایجاد عشق به میهن، به سرزمین مادری و البته به زبان است.

در این کنفرانس، پژوهشگران تحقیقات خود را در مورد سهم مهم مسلمانان در پیروزی بر نازی‌ها و همچنین چگونگی انجام مرمت مساجد و جوامع توسط قهرمانان و جانبازان پس از جنگ و همچنین کمک به حفظ زبان تاتاری و فرهنگ اسلامی ارائه کردند.

منبع:https://dumrt.ru/ru/news/news_30580.html

کد خبر 19437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =